‘Don’t just make money, make a difference.‘
Spannende start van de begroting
Na de zomervakantie starten we altijd met het maken van de begrotingen voor het nieuwe jaar. Het commerciële team zet de eerste stap door hun omzetverwachtingen per maand te delen. Ze kijken daarbij nauwkeurig naar vrije dagen, vakanties en groeipotentieel per omzetgroep. Altijd weer spannend als de eerste verwachtingen op tafel komen, met een stevige onderbouwing uiteraard. Zeker nu we in m2 zijn gegroeid, het team sterk staat en er ruimte is om verder te ontwikkelen.
Een onverwachte wending
Toen ik de eerste cijfers onder ogen kreeg, leunde ik achterover. Met welke groei zouden ze me dit keer verrassen? Maar tot mijn verbazing zag ik een daling in omzet voor 2026! Dat hakte erin. Want een daling in omzet, betekent een fors resultaatverlies. De extra m2 moeten betaald worden, salarissen zijn ruim 7% gestegen in twee jaar tijd en inflatie berekenen we niet zomaar door. Goedkeuren zou betekenen dat we op een glijdende schaal belanden. Daar moest ik even goed over nadenken.
Samen uitdagingen benoemen
Een paar dagen later zaten we met het team om tafel. Geen patstelling, maar gedeelde zorgen en uitdagingen. We concludeerden dat we nieuwe omzetgroepen moeten vinden. Want 220 zakelijke dagen per jaar betekent ook 145 kansen om het anders te doen. En belangrijker nog: groei meten we niet alleen in euro’s. We willen ook inzichtelijk maken wat onze missie oplevert voor Amersfoort, voor ons team en hoe we jaarlijks groeien in duurzaamheid. Waardevol ondernemen gaat verder dan financiële cijfers.
Vertrouwen en vernieuwing
Het vraagt opnieuw uitvinden, maar dat doen we graag. We hebben al vaker ervaren dat juist buiten de gebaande paden de mooiste kansen ontstaan. Daarom ben ik ervan overtuigd dat we ook in 2026 de begroting gaan overtreffen.
Geld is nodig, maar verschil maken is ons doel.