Twee jaar geleden begonnen Adriaan en ik met het verwezenlijken van onze jongensdroom: het exploiteren van een pand met een verhaal. Na Muntgebouw Utrecht kwam het pareltje Mariënhof Amersfoort al snel op ons pad. Sindsdien voelen deze locaties een beetje als onze eigen kindjes. De Mariënhof voor mij in het bijzonder, want die moet na ruim 600 jaar ‘vertroeteld worden’. En wie wil nou niet het beste voor z’n kroost?! 

Die beginperiode ging in sneltreinvaart en de zaken gingen ook van harte. In één adem door, kom maar op! Gevalletje ‘gewoon beginnen en dan zien we wel’. Achteraf gezien hebben we door het enthousiasme zo snel gehandeld, dat we de tijd niet namen om stil te staan bij de kern van onze droom… Wie zijn we eigenlijk? En wie zouden we willen zijn? Pas bij een antwoord op deze vragen kan je komen tot je daadwerkelijke positionering: de échte ‘why’.

Eén ding wist ik zeker: ik wil mensen een onvergetelijke beleving bieden. 

Natuurlijk heeft dit te maken met service, kwaliteit en gastvrijheid, maar volgens mij vooral met het prikkelen van zintuigen. Ik wil dat gasten de Mariënhof ervaren op alle mogelijke manieren. Ik wil ze verzorgen en verbinden, maar vooral verrassen. Om te beginnen hadden we al gekleurde ledverlichting in de kloostergangen, maar beleving gaat verder dan kleur alleen. Direct bij de entree komt je een frisse, subtiele geur, passend bij het seizoen tegemoet. Maar het hoogtepunt is toch wel de soundperfume waar we achter de schermen langere tijd druk mee bezig zijn geweest.

Soundperfume is een muzikale compositie van klanken die speciaal voor onze locatie is samengesteld. Tijdens het wandelen door de prachtige kloostergangen hoor je de geschiedenis van de Mariënhof en de stad Amersfoort weerklinken. Monnikengezang, gelach van kinderen van het Burgerweeshuis en een luidende Sint-Joriskerk zorgen voor een maximale beleving.

De speciale geuren, de kleuren in de gangen en de exclusieve soundperfume komen bij je binnen. Het heeft allemaal te maken met associaties. Hoe je het hoort, ruikt of ziet is voor iedereen elke keer weer anders. Ik merk dat gasten het begrijpen zonder dat ze precies hoeven te weten wat we bedoelen.

Het is ook niet heel gek dat dit proces ons anderhalf jaar heeft gekost. De zoektocht naar je ware ik en de positionering voor je bedrijf is een proces. En processen kosten nu eenmaal wat tijd. Of wij nu de sleutel hebben gevonden tot de perfecte locatie? Nee, zeker niet! Maar dat we een duidelijke richting zijn ingegaan is heel helder!

Het is bijna niet met woorden te beschrijven, vandaar ook onze pay-off: Mariënhof Amersfoort een onbeschrijfelijk stadsklooster.  Kom het zelf horen, ruiken, proeven en zien. Loop gerust eens binnen!

Mijn drie tips:

  1. Durf stappen te maken wetende dat je fouten maakt.
  2. Wees niet eigenwijs, maar luister ook naar anderen: intern én extern.
  3. Gun jezelf de tijd om kleine stappen te zetten. Luister daarbij áltijd naar je hart.

Meer weten? Bel me of stuur een appje!
Pieter Aalbers (06-51058907)