Zoals bekend bij de regelmatige lezer investeren Adriaan en ik alle winsten terug in ons bedrijf. Veel van deze investeringen zijn helaas niet zichtbaar geweest voor de gast. Neem bijvoorbeeld automatisering, isolatie, opleiding, vervanging en ga zo maar door. Het wil maar niet wennen dat als wij denken wat verdiend te hebben, het eigenlijk alweer is uitgegeven.

Natuurlijk hebben wij ook investeringen gedaan die heel zichtbaar zijn geweest. Denk maar aan de ontwikkeling en inrichting van de Muntstraat in Utrecht en onze wijnbar Zuster Margaux die van nul is opgebouwd. Toch is het overgrote deel gericht op noodzaken als de optimalisatie van (werk)processen en duurzaamheid. Daarnaast gaan we vanaf volgend jaar ook de helft van de overwinst delen met alle collega’s. Ik ben overigens heel blij dat we dit kunnen doen!

Eind december gaan we stapsgewijs de Mariënhof restaureren en schilderen. Dit doen we (natuurlijk) met minimale overlast en als de lente begint staat alles er weer pico bello bij. Uiteraard noodzakelijk, want een pand van meer dan 550 jaar oud heeft continu liefde en aandacht nodig.
Daarnaast hebben natuurlijk ook de opdrachtgever en gast wensen en voorkeuren. En dan praten we niet over minimale eisen dat een dak niet lekt. Daarom hebben we besloten dat als een restauratie noodzakelijk is, wij in diezelfde periode ook een investering doen die direct zichtbaar is voor de gast. Dus voor elk vierkante meter nieuw dak schaffen we ook vijf nieuwe stoelen aan  (ja, reken maar uit wat vele honderden vierkante meters dak restaureren kost haha). Voor elk geverfd raamkozijn een nieuwe toiletpot en voor elk stuk geluidswerend glas een geschilderde gang, enzovoort, enzovoort.

Zo gaat restaureren en geld uitgeven ook echt heel erg leuk worden! Je zult versteld staan hoe de Mariënhof zich gaat ontwikkelen. Nu vraag je je misschien af hoe het ervoor staat met het Muntgebouw? Nou, daarover kan ik binnenkort veel meer vertellen!

Tips voor investeren

  1. Zet tegenover elke niet- zichtbare investering een zichtbare investering.
  2. Maak grote bedragen tastbaar (een schuurtje restaureren kost een Golfje).
  3. Vraag je opdrachtgever wat zijn top drie prioriteiten zijn als hij op jou stoel zat.
  4. Wees eigenwijs en werk samen met nog eigenwijzere partners.
  5. Investeer in de regio, laat daar jouw geld rollen.